W tym dziale mam zamiar powiedzieć, jak i co zrobić po zakupie roweru z silnikiem sachs301 – konserwacja i serwis.


Spartamet/Saxonette konserwacja
Tak jak każdy inny samochód, motocykl, skuter, traktor, ciężarówka, wymaga również od czasu do czasu konserwacji.

Gaźnik
Niektórzy myślą że nie trzeba z nim nic robić ale nieraz potrzebuje też czyszczenia i serwisu (jak nie jesteś w stanie tego zrobić możesz przysłać do go mnie – wykonam usługę naprawy - czyszczenia i regulacji).

Czyszczenie gaźnika nie trzeba robić co miesiąc lub co kwartał. Czyszczenie gaźnika trzeba przeprowadzić gdy okaże się to potrzebne, kiedy zaczynasz dostrzegać, że silnik ciężej odpalić, jeśli prędkość jest coraz niższa, paliwo zaczyna lecieć z gaźnika na ziemię lub filtr powietrza jest cały w paliwie, wtedy należy dokonać czyszczenia / naprawy gaźnika.

Olej
Olej trzeba sprawdzić poziom oleju co miesiąc lub co kwartał (częściej jeżeli robimy duże przebiegi roczne). Oleju nie wymieniamy a jedynie uzupełniamy jego stan, na maksymalny.
Sprawdzenie poziomu oleju jest bardzo prosta czynnością, silnik musi pracować co najmniej 2 min na wolnych obrotach. Silnik wraz z rowerem musi być w pozycji pionowej. należy odkręcić przezroczysty lub szary korek (patrz zdjęcie) za pomocą płaskiego szerokiego śrubokrętu. Jeśli teraz zobaczyć olej i jest on do początku gwintu jest dobrze, jeśli nie widać oleju jest mniej, nie oznacza to od razu remontu silnika, ale trzeba natychmiast uzupełnić olej i sprawdzać czy nie ubywa.
Należy pamiętać jednak, że zdrowy silnik nie zużywa oleju przekładniowego.
Więc jeśli poziom oleju jest niski to zazwyczaj oznacza problem w/z silnikiem.

Uzupełnia się olejem przekładniowym 80W90 (firma ma mniejsze znaczeni, ważna jest lepkość ale dostępne są takie min, oleje: CROWN 80W90GL5, HIPOL ”orlen” 80W90 GL5, SHELL SPIRAX MB90 (= SHELL SPIRAX-HD90), TEXACO GEARTEX TP-B SAE 85W-90, BP Energear Hypo SAE-90 (= BP Energo-Hypo Gear EP-90), BP Energear FE 80 W 90 (= BP Multigear - FE80 W/90 EP), CASTROL EPX 90).

Świeca zapłonowa
Świece zapłonową należy sprawdzić czy nie ma nadmiernego nagaru pomiędzy elektrodą oraz czy przerwa na niej wynosi 0,4mm, jeżeli elektroda jest spalona lub izolator jest pęknięty należy wymienić na nową. Producent zaleca wymianę raz w roku, ale nie jest to konieczne. Świece zapłonowe zalecane przez producenta to: Bosch WR10FC oraz NGK BP7.

Filtr paliwa
Jeżeli nie masz załóż filtr przepływowy na wężyk, Ważne, aby obejrzeć stary filtr, zwłaszcza jeśli zbiornik waszym sachs'ie nie jest w 100% czysty, jeżeli jest znacznie zabrudzony należy wymieniać filtr paliwa na nowy. Należy pamiętać, że filtr paliwa zamocować odpowiednio ze wskazaniem producenta a mianowicie strzałką (kierunku przepływu) w dół.

Filtr powietrza
Filtr powietrza jest papierowy i  należy go sprawdzać co każde 6000 km lub raz w roku. Wymienić go w razie ciężkich zabrudzeń, powierzchniowe zabrudzenia wydmuchać przy pomocy sprężonego powietrza.
Filtr powietrza należy zamontować czysty oraz wolny od kurzu. Odśwież lub wymień filtr papierowy w razie potrzeby.
Proszę pamiętać, żeby przy montażu pokrywy filtra nie przytrzasnąć okablowania od zapłonu (modułu – CDI).

Wibroizolator, amortyzator drgań tłumika
Amortyzator drgań tłumika wykonany jest z gumy – starszy typ trapezowy lub gumowo-metalowy – nowy typ baryłkowaty, należy go sprawdzać co każde 6000 km lub raz w roku
Amortyzator drgań tłumika przetrzeć czystą lekko naoliwioną szmatką – co zwiększa elastyczność
gumy. Jeżeli dopatrzymy się pęknięć lub duża ilość drgań zostaje przenoszona na ramę należy wymienić na nowy!

Ciśnienia w oponach
Sprawdzaj raz na kwartał (lub jeśli jedziesz dużo jeździsz, raz w miesiącu), kontroluj aby ciśnienie w oponie tylnej wynosiło: 3,8 bar w przedniej oponie: 2,8 bar.
Jeśli opony są bardzo zużyte należy założyć nowe, ale opony oryginalne (Schwalbe Marathon Plus) w Spartamet / Saxonette / Rabbit / Hercules są bardzo wytrzymałe na ścieranie a do tego model z niebieską wkładką kevlarową (Schwalbe Marathon Plus kevlar) ma najwyższą skalę nieprzebijalności (6/6) według Schwalbe .

Kable / Linki. (gazu, ssania i hamulcowe)
Należy sprawdzać co 3000km lub co rok.
Jeśli występują specjalne smarowniczki na kablach (pancerzach), wcisnąć tam płynny olej, jeżeli nie trzeba wciskać płynny olej po lince do pancerza cały czas ruszając.
Linka w pancerzu musi poruszać się płynnie - lekko, jeżeli linka /pancerz jest zagięta lub pęknięta należy ją wymienić na nowe.

Układ wydechowy
Należy sprawdzać co rok, pod kątem uszkodzeń / przerdzewień i ewentualnej nieszczelności.
W razie potrzeby wymienić oring tłumika na nowy gdy spaliny wydostają się na łączeniu tłumika z silnikiem.
Tłumik wymieniać w razie potrzeby.

Hamulce
Należy sprawdzać co rok.
W przypadku słabych hamulców, sprawdzić i wyregulować przewody i końcówki dźwigni.
Obracając przewód w wewnątrz pancerz wcisnąć płynny olej w specjalne miejsca na pancerzu.
Wymień linki/pancerze zagięte lub pęknięte.
Okładziny hamulcowe, na których znajduję się olej należy wymienić, ponieważ najmniejsze zanieczyszczenia olejem powodują zmniejszanie siły hamowania.
Gdy okładziny są błyszczące, to wtedy należy przeszlifować grubym papierem ściernym jeśli nadal występuje efekt błyszczenia, należy wymienić na nowe.
Uwaga: okładziny hamulcowe wykonane są z azbestu.

Koło magnesowe / Magneto
Należy sprawdzać co rok mimo iż zapłon jest bezobsługowy.
Sprawdź odległość między cewką koła zamachowego (magnesowego) i w razie potrzeby skorygować, powinno być 0,4 mm.
Sprawdź ewentualne uszkodzenia kabli oraz elementów obudowy.
W razie potrzeby wymienić.
Uwaga!
Dotknięcie nieizolowanego kabelka przy odpalonym silniku może spowodować porażenie prądem
elektrycznym.